Privacyverklaring

De Vereniging Sociaal Recht vzw hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. In deze Privacyverklaring willen we heldere en transparante informatie geven over welke persoonsgegevens wij verzamelen en hoe wij hiermee omgaan.

In het kort

De Vereniging Sociaal Recht vzw houdt zich in elk geval aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Verordening EU 2016/679).

Dit betekent in het kort dat wij:

• Uw persoonsgegevens enkel en alleen verwerken om de doeleinden te verwezenlijken zoals beschreven in deze Privacyverklaring,

• Passende technische en organisatorische maatregelen nemen om de beveiliging van uw persoonsgegevens te waarborgen,

• Uw persoonsgegevens niet doorgeven aan derde partijen, tenzij dit noodzakelijk is voor de verwezenlijking van de doeleinden waarvoor wij ze verwerken,

• Op de hoogte zijn van uw rechten omtrent uw persoonsgegevens, u hierop willen wijzen en deze respecteren.

Verantwoordelijke voor de verwerking

Uw persoonsgegevens worden verwerkt door Vereniging Sociaal Recht vzw, Poelaertplein 3, 7de  verdieping, 1000 BRUSSEL, België.

De Vereniging Sociaal Recht vzw is verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens.

Indien u vragen heeft over de wijze waarop wij uw persoonsgegevens verwerken kan u contact met ons opnemen via e-mail privacy@verenigingsociaalrechtvzw.be.

Rechtmatigheid van de verwerking

Wij verwerken uw persoonsgegevens om uw lidmaatschap van de Vereniging Sociaal Recht vzw invulling te geven, d.w.z. om uw inschrijving of de voortzetting van uw lidmaatschap mogelijk te maken, om uw deelname aan de activiteiten van de Vereniging Sociaal Recht vzw te organiseren en om u onze nieuwsbrieven en uitnodigingen toe te sturen. Voor de verwerking van uw persoonsgegevens voor deze doeleinden steunen wij ons op de noodzakelijkheid voor de uitvoering van uw lidmaatschapsovereenkomst. Wij vragen u in dit verband om uw persoonlijke identificatiegegevens (naam en voornaam), contactgegevens (professioneel adres, e-mailadres en functie) en financiële gegevens (bankrekeningnummer). U kan u steeds uitschrijven op de nieuwsbrieven en aankondigingen.

Wanneer u deelneemt aan de activiteiten van de Vereniging Sociaal Recht vzw houden wij uw persoonsgegevens bij in de vorm van aanwezigheidslijsten. Deze aanwezigheidslijsten zijn een vereiste van de Orde van Vlaamse Balies om u uw vormingspunten toe te kennen voor uw deelname aan onze activiteiten. Voor het bewaren van deze aanwezigheidslijsten steunen wij ons op de noodzakelijkheid van de verwerking voor de behartiging van onze gerechtvaardigde belangen, namelijk om onze administratie als vzw mogelijk te maken. De persoonsgegevens die wij in dit kader bijhouden zijn, per activiteit, uw identificatiegegevens, uw functie en uw handtekening.

Voorts kunnen wij uw persoonsgegevens verwerken om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen of indien dit noodzakelijk zijn om ons te verdedigen in een gerechtelijke of buitengerechtelijke procedure. De persoonsgegevens die wij in dit kader bijhouden omvatten alle bovenstaande persoonsgegevens.

Derde partijen

Om de hierboven genoemde doeleinden te bereiken doen wij beroep op een beperkt aantal derde partijen. Dit is het geval voor het verzorgen van de internet omgeving (webhosting) en het verzorgen van onze IT-infrastructuur (o.a. IT-netwerk). Met deze derde partijen (verwerkers) maken wij uiteraard de nodige afspraken om de correcte verwerking en beveiliging van uw persoonsgegevens te waarborgen.

Behoudens deze gevallen zullen wij uw persoonsgegevens niet aan derden doorgeven, tenzij wij hiertoe wettelijk worden verplicht. In geen geval delen wij uw persoonsgegevens met derden welke gevestigd zijn buiten de Europese Economische Ruimte.

Kwaliteitsgaranties

Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor de doeleinden waarvoor wij ze verwerken, behoudens wanneer wij hiertoe wettelijk verplicht zijn. Uw persoonsgegevens worden bijgehouden zolang u lid blijft van de Vereniging Sociaal Recht vzw. Nadat uw lidmaatschap is beëindigd houden wij uw persoonsgegevens niet langer bij dan noodzakelijk voor onze administratieve belangen en behoudens wettelijke verplichtingen.

De Vereniging Sociaal Recht vzw heeft passende technische en organisatorische maatregelen genomen om uw persoonsgegevens te beschermen tegen onrechtmatige verwerking. Zo kunnen bijvoorbeeld enkel gemachtigde personen toegang krijgen tot uw persoonsgegevens. Bovendien rust op al deze personen een geheimhoudingsplicht.

Ondanks ons streven naar een zo hoog mogelijk passend beveiligingsniveau van uw persoonsgegevens kunnen wij evenwel niet garanderen dat we nooit met een inbreuk in verband met persoonsgegevens te maken zullen hebben. In voorkomend geval zal u in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming van de inbreuk op de hoogte worden gesteld.

Uw rechten

U heeft het recht om ons inzage te vragen in alle persoonsgegevens die wij over u verwerken. U moet steeds specifiëren ten aanzien van welke informatie u uw recht op inzage wenst uit te oefenen. Wij behouden evenwel het recht om bepaalde verzoeken tot inzage af te wijzen indien deze verzoeken duidelijk gericht zijn op het veroorzaken van overlast. Wij hebben tevens het recht om een verzoek tot inzage af te wijzen indien de toekenning ervan disproportionele negatieve implicaties heeft voor de rechten en vrijheden van anderen, met inbegrip van onze eigen rechten en vrijheden.

U heeft het recht op een gratis kopie van de persoonsgegevens die wij over u verwerken. Indien u om bijkomende kopieën verzoekt, zullen wij u op basis van onze administratieve kosten een redelijke vergoeding aanrekenen. Indien u ons om een elektronische kopie verzoekt van de persoonsgegevens die u aan ons verschaft met het oog op het uitoefenen van uw recht op overdraagbaarheid van gegevens, zullen wij u de informatie in een gangbare machineleesbare vorm verstrekken. U heeft het recht op een gratis kopie van de persoonsgegevens die wij over u verwerken. Indien u om bijkomende kopieën verzoekt, zullen wij u op basis van onze administratieve kosten een redelijke vergoeding aanrekenen. Indien u ons elektronisch om een kopie verzoekt zullen wij u de informatie in een gangbare elektronische vorm verstrekken.

U heeft het recht om ons uw onjuiste of onvolledige persoonsgegevens te doen verbeteren. Uw verzoek tot verbetering dient in dit geval gepaard te gaan met het bewijs van de onjuistheid of onvolledigheid.

U heeft het recht om uw persoonsgegevens te laten wissen, d.w.z. dat wij verplicht zijn uw persoonsgegevens zonder onredelijke vertraging te verwijderen, op uw verzoek, wanneer de persoonsgegevens niet langer nodig zijn voor de doeleinden opgesomd in deze Privacyverklaring. U begrijpt echter dat wij in veel gevallen genoodzaakt zijn om uw persoonsgegevens te bewaren als gevolg van wettelijke verplichtingen. Uw verzoek tot verwijdering kan uiteraard niet worden ingewilligd indien de verwijdering van uw persoonsgegevens wordt verhinderd door toepasselijke wetgeving of door juridische of bestuurlijke bevelen of wanneer de verwerking is vereist voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering.

U heeft het recht op beperking van de verwerking indien u de juistheid van de persoonsgegevens betwist, indien u zich verzet tegen de onrechtmatige verwerking, of indien wij uw persoonsgegevens niet langer nodig hebben om de doeleinden opgesomd in deze Privacyverklaring te bereiken.

U heeft het recht om niet te onderworpen te worpen aan een uitsluitend op geautomatiseerde verwerking, waaronder profilering, gebaseerd besluit waaraan rechtsgevolgen voor u zijn verbonden of dat u anderszins in aanmerkelijke mate treft.

Wanneer wij uw persoonsgegevens verwerken om ons gerechtvaardigd belang of het gerechtvaardigd belang van een derde te behartigen, kan u bezwaar maken tegen deze verwerking om redenen die verband houden met uw specifieke situatie. U dient deze redenen duidelijk te specifiëren in uw verzoek

In het geval dat de verwerking van uw persoonsgegevens berust op uw lidmaatschap van de Vereniging Sociaal Recht vzw heeft u het recht om de door u aan ons verstrekte persoonsgegevens te verkrijgen in een gestructureerde, gangbare en machineleesbare vorm.

U kan de hierboven vermelde rechten uitoefenen door een e-mail te sturen naar privacy@verenigingsociaalrechtvzw.be. Wij zullen uw verzoek om een bepaald recht uit te oefenen, niet interpreteren als een toestemming voor de verwerking van uw persoonsgegevens, behalve in de mate nodig voor het verwerken van uw verzoek.

In uw verzoek moet duidelijk worden vermeld welk recht of welke rechten u wilt uitoefenen en, indien nodig, ook de reden daarvoor. Het verzoek moet zijn gedagtekend, ondertekend en vergezeld van een digitale scan van uw geldige identiteitskaart waarop de geldigheidsdatum en uw handtekening zichtbaar zijn ter bewijs van uw identiteit.

Indien u het contactformulier op onze website (www.verenigingsociaalrechtvzw.be) gebruikt, is het mogelijk dat wij u om een ondertekende bevestiging en een identiteitsbewijs vragen.

Wij brengen u meteen op de hoogte van de ontvangst van uw verzoek. Als het verzoek geldig blijkt, zullen wij het zo snel als redelijkerwijs mogelijk inwilligen, en dit ten laatste dertig (30) dagen na ontvangst ervan.

Mocht u een klacht hebben over de wijze waarop wij uw persoonsgegevens verwerken vragen wij u hierover contact met ons op te nemen via het hierboven vermelde e-mailadres. Mocht u ontevreden blijven, kan u steeds een klacht indienen bij de bevoegde toezichthoudende autoriteit, d.w.z. de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit.